مجهزترین کلینیک فنی ارتوپدی شمالغرب کشور

کلینیک فنی صحت بخش با دارا بودن انواع تجهیزات لازم و به روز دنیا از قبیل اسکنرهای پیشرفته آلمانی، قالب های مخصوص ساخت پروتز در خدمت شما عزیزان می باشد

مجهزترین کلینیک فنی ارتوپدی شمالغرب کشور

کلینیک فنی صحت بخش با دارا بودن انواع تجهیزات لازم و به روز دنیا از قبیل اسکنرهای پیشرفته آلمانی، قالب های مخصوص ساخت پروتز در خدمت شما عزیزان می باشد

کلینیک صحت بخش

مرکز ارتوپدی فنی صحت‌بخش
توسعه و دسترسی به فناوری پزشکی تاثیر بسزایی در عرصه ی پیشرفت ارتزها و پروتزها داشته است. در این مرکز متخصصان مجرب ارتز و پروتز با بهره‌گیری از آخرین دستاورد‌های علمی دنیا در راستای نیاز بیماران حرکت می‌نمایند. ارسال نیرو جهت بازآموزی در مراکز معتبر اروپایی، طراحی و ساخت انواع ارتزها و پروتزهای پیشرفته به منظور ارتقا کیفیت و کاهش قیمت از جمله اقدامات این گروه است.

بایگانی

آناتومی ستون مهره (ستون فقرات)

پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ق.ظ

ستون مهره ساختمانی است که از سر تا لگن امتداد دارد و تنه در اطراف آن شکل گرفته است. این ساختمان از استخوان ها، عضلات، و دیگر بافت ها تشکیل شده است.
ستون فقرات یا ستون مهره یا اسپاین Spine از بیش از سی استخوان کوچک تر به نام مهره Vertebrae تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته اند. در اطراف مهره ها عضلات، لیگامان ها، اعصاب و دیسک بین مهره ای قرار گرفته اند.


کل ستون مهره از بالا تا پایین چهار قسمت دارد که در هر کدام از آنها مهره ها نه در امتداد یک خط مستقیم، بلکه به شکل یک قوس هستند. پس ستون مهره از چهار قسمت قوسی شکل تشکیل شده است که عبارتند از :

  • قوس بالایی که در زیر سر قرار گرفته است، قوس گردنی یا سرویکال Cervical بوده و تحدب آن به سمت جلو است این قوس از 7 مهره تشکیل شده است. این مهره ها را از بالا به پایین و از یک تا هفت بصورت C1-C7 نامگذاری میکنند
    192
  • قوس وسطی را قسمت سینه ای یا توراسیک Thoracic میگویند که تحدب به سمت عقب دارد و از 12 مهره تشکیل شده است. قفسه سینه یا قفسه صدری در اطراف این 12 مهره تشکیل شده است. مهره های سینه ای را از بالا به پایین و از یک تا دوازده بصورت T1-T12 نامگذاری میکنند.
  • قوس پایینی همان قسمت کمری یا لومبار Lumbar است که به سمت جلو تحدب دارد و از 5 مهره تشکیل شده است. این ناحیه وزن تنه را تحمل کرده و کمردرد بیشتر در این محل احساس میشود. مهره های کمری را از بالا به پایین و از یک تا پنج بصورت L1-L5 نامگذاری میکنند.
  • قسمت خاجی یا ساکروم Sacrum که از به هم چسبیدن چند مهره کوچک درست شده است. استخوان خاجی یا ساکروم 5 مهره به هم چسبیده است. این استخوان جزیی از حلقه لگن است پس ستون مهره از طریق مهره های خاجی یا ساکروم به لگن متصل میشود.

192 3

مهره های ستون فقرات نسبت به هم حرکت میکنند و این حرکت در محل دیسک بین مهره ای و مفاصل بین زوائد مهره ای ایجاد میشود. بدین ترتیب ستون مهره ای میتواند به سمت جلو و عقب و طرفین انحنا پیدا کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی